the Garden route - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Eveline Folkerts - WaarBenJij.nu the Garden route - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Eveline Folkerts - WaarBenJij.nu

the Garden route

Door: evelinefolkerts

Blijf op de hoogte en volg Eveline

27 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Durban

hoi allemaal,

ik was al weer vergeten waar ik vorige keer geeindigd was want we hebben in de afgelopen tijd weer erg veel gezien en een hoop kilometers gemaakt. In Oudtshoorn hebben we 53 km downhill met de mountainbike van de Swartberg pass gecrosst en genoten van de mooie uitzichten over de valleien, bergen en struisvogel farms. Met 35 graden waren we blij dat deze tocht alleen naar beneden ging. Van Oudtshoorn zijn we naar Wilderness gereden. Dit is een klein dorp aan de kust en het begin van de befaamde Garden route. Dit dorp is een en al National park waar we gekanoed en gehiked hebben door de prachtige natuur hier die vooral bestaat uit meren, bos en watervallen. de volgende dag hebben we een tussenstop gemaakt in Sedgefield waar ik gewakeboard heb op een meer wat tevens onderdeel is van het Nationaal park. Dit was geweldig om weer te doen. Daarna hebben we een tussenstop in Knysna gemaakt om te lunchen aan de waterfront en zijn we vervolgens doorgereden naar Plettenberg bay. Dit is een grote stad aan de kust wat eigenlijk een beetje tegenviel. We zijn dan ook de volgende dag direct doorgereden naar
het Tsitsikamma NP waar we een wandeltocht van 4 uur hebben gemaakt. Dit park bestaat uit spectaculaire cliffen, watervallen, bergen, gorges en fijnbos. Het is echt bizar maar tot nu toe hebben we na 2 uur rijden telkens een ander landschap gezien. Na deze hike zijn we verder gereden naar Jeffrey's bay. Dit is een surfplaats dat wereldwijd bekend staat om zijn grote super tubes. Echter toen wij er zaten was er geen golf te bekennen. Helaas, weer niet gesurft. Dus toen maar doorgereden naar Addo NP. Hier hebben we onze eerste safari in eigen auto gemaakt en dat was ronduit overweldigend. Addo is maar een heel klein wildpark die de meeste mensen hier overslaan omdat je niet de BIG 5 kan zien. het staat bekend om de vele olifanten en daar is geen woord over gelogen. Wij hebben wel honderden olifanten gezien (en dit is niet overdreven!!!). Ze liepen voor, naast, en achter onze auto van klein tot groot. We hebben ze zien spelen in het water, eten, drinken, vechten. Echt fantastisch. Verder hebben we van dichtbij kudu's,hartebeesten, zebra's, buffalo's, jackhalsen, meerkatten, en leeuwen gezien. Ik hoop dat dit nog te overtreffen valt want van zo dichtbij hebben wij in Tanzania dieren niet kunnen bewonderen. Na Addo zijn we weer richting kust gereden en hebben we 2 dagen in Cintsa gezeten om weer even bij te komen. Van daaruit hebben we een tour gemaakt naar de townships en homelands waar de Xhosa tribe leeft. Ik wilde dit graag zien omdat ik inmiddels de autobiografie van Nelson Mandela uit heb en hij uit Transkei komt en van de Xhosa tribe afstamt. Het was interessant om te zien en te horen hoe deze mensen leven op het platteland en hoe vrijwilligers ervoor hebben gezorgd dat onderwijs e.d. zijn verbeterd. Het is nog steeds biazr om te zien dat in elke stad er townships zijn waar zwarte mensen achter hekken wonen, vaak zonder electriciteit en andere voorzieningen. Er valt dus nog steeds heel wat te verbeteren. Daarentegen zijn de wegen tot nu toe fantastisch en hebben wij nauwelijks nog put holes gezien. Van Cintsa zijn we vandaag doorgereden naar Durban. Hier hebben we een hele dag over gedaan dus we zijn nu aardig kapot. We blijven hier 2 nachten en willen dan verder door naar het Hluhluwe N.P en St Lucia. Daarna willen we een week uittrekken om de Drakensbergen in te gaan. Al met al verblijven we dus veel langer dan gepland in Zuid Afrika omdat het gewoon te veel moois te bieden heeft. Daarnaast zijn de reisafstanden ook erg groot en willen we niets overhaast doen. Hoe relaxed is dat...

liefs
eef en mic

• 27 Maart 2011 - 20:39

Margriet:

Hoi lieve schatten,
    Wat geweldig allemaal,wat fijn dat jullie het zo fantasties hebben.
    Blijf genieten,pas goed op elkaar.
    Dikke kus,
    Ruud en Margriet.

• 28 Maart 2011 - 09:35

Kathelijn:

Hoi Eveline,

Wat super leuk om al jullie avonturen te lezen. Ik wens jullie nog een hele fijne tijd toe!

Groetjes, Kathelijn

• 28 Maart 2011 - 09:55

Marjon S.:

Heel relaxed, dan komt het met het surfen vast goed. Ik heb in Australië gesurfd, maar kon er niets van hoor :) veel moeilijker dan in Nederland!
    Jullie trip klinkt weer super! Enjoy! X

• 28 Maart 2011 - 11:12

Meelan:

Hey Eef!
    Wat cool om te lezen allemaal en zo herkenbaar! Vooral verhalen van Kaapstad en Garden Route, want Durban ben ik zelf nooit geweest. Maar heb wel weer heel veel zin als ik jullie verhalen lees! Drakensbergen is ook sowieso mooi. Geniet ervan!
    xx Meelan

• 28 Maart 2011 - 15:33

Joke:

Dit klinkt allemaal wel heel aantrekkelijk zeg, ik wil ook!!! Doe Namibie in een andere vakantie, tuf zo lekker verder en hou het relaxed.

Veel plezier, liefs, mam

• 29 Maart 2011 - 07:17

Birgitte Janssen:

Klinkt heerlijk Eveline! Weer een beetje bijgekomen van beleefde overvaller en de witte haaien krijg ik de indruk! Ben een beetje jaloers!
    Birgitte

• 29 Maart 2011 - 10:16

Judith:

Hey Eef & Michel,
    Wat een coole verhalen! En goed te horen dat het jullie zo goed bevalt daar (afgezien van de eerste week). En dan nog zoveel mooie plaatsen in het vooruitzicht, St. Lucia, Drakensbergen! Binnenkort ook nog wat foto's?

Liefs, Judith

• 10 April 2011 - 04:05

Hi Eef, :

Michel en Eef,!! Weet niet of jullie dit bericht nu ontvangen, zit momenteel achter een pc in de nachtdienst.., aan het werk dus en ik dacht laat ik jullie eens een berichtje sturen. Ik droom helemaal weg en vind het echt geweldig dat jullie dit aan het doen zijn!

X SJoRS