Namibie - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Eveline Folkerts - WaarBenJij.nu Namibie - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Eveline Folkerts - WaarBenJij.nu

Namibie

Door: evelinefolkerts

Blijf op de hoogte en volg Eveline

24 April 2011 | Namibië, Swakopmund

Hoi allemaal,

Vrolijk Pasen allemaal!. Ik heb een tijd niet kunnen mailen omdat we in the middle of no where zaten. We zijn inmiddels in Swakopmund, Namibie. De laatste dagen in Zuid-Afrika zijn we o.a. naar Soweto geweest met een local. Dit was zeer interessant omdat hij zijn hele leven hier woont en als student gestreden heeft tegen de Apartheid. Op de fiets hebben we deze enorme stad met zijn historische sites verkend die nu vooral bestaat uit goede huizen voor de middenstanders. Het is zeker geen armoedig township meer. Na 2 dagen in Johannesburg gezeten te hebben zijn we naar Windhoek in Namibie gevlogen. Daar stond de ene naar de andere verrassing ons te wachten: het regent, de wegen zijn bar slecht, alle auto's waren verhuurd en alle hostels zaten vol ondanks dat het geen hoogseizoen is. Duidelijk werd meteen dat dit land alleen gericht is op rijke mensen die alles van te voren boeken en geld hebben voor een goede auto en zich lodges kunnen permitteren. Er is nauwelijks een backpacker te vinden omdat reizen hier erg duur is. Na wat hulp op het vliegveld hebben we onderdak gevonden in een hostel en kregen we een auto mee voor de eerste 2 dagen. Al rijdende naar ons hostel viel meteen al op hoe slecht de wegen er aan toe zijn. De putholes zijn zo groot dat als je er in rijdt je wiel breekt en je er niet meer uitkomt. Het water van de rivieren stroomde over het wegdek.
DE volgende dag hebben we alleen maar dingen geregeld en uitgezocht. Aangezien het heel hard heeft geregend gaven meerdere autoverhuurbedrijven en travel agencies aan dat een 4x4 auto noodzakelijk was om Namibie te kunnen zien. Het hele Noorden van het land is overstroomt en de wegen zijn door de rivieren meegenomen en verwoest.Het probleem was echter dat in heel Windhoek geen 4x4 meer over was omdat iedereen een gratis upgrade had gekregen ivm het slechte weer en de slechte wegen. Na een dag zoeken was er 1 bedrijf dat nog een kapotte 4x4 auto had staan en die wel voor ons wilde repareren. Hij zou de volgende dag klaar zijn. De volgende dag stonden wij er weer, maar de auto was niet klaar. Ze konden niet vinden wat er stuk was. Uiteindelijk hebben we nog een dag moeten wachten totdat we de auto meekregen. Ze hadden voor de zekerheid alle belangrijke onderdelen vervangen en 4 nieuwe banden erop gezet. 3 dagen later zijn we met een wat angstig gevoel uiteindelijk op pad gegaan richting de Kalahari woestijn. We hadden 20 liter water mee, 2 volle tanks, en 2 reserve banden. Voor de komende 6 weken hebben we deze kast van een Nissan mee en zijn we tevens een hoop geld armer. De Kalaharie is een dorre woestijn met veel bergen en kokerbomen. De afstanden zijn enorm. Na een dag rijden vanuit Windhoek hebben we in het Quivertree Forest restcamp geslapen. Deze farm werd omringd door kokerbomen en cheetahs. We hebben voor het eerst heel veel cheetah's gezien en konden ze zelfs aanraken. De volgende dag zijn we doorgereden naar de Fish River canyon waar we sliepen in het Gondwana Mountain camp midden in de woestijn. De Fish River Canyon is de 2de grootste canyon in de wereld na de Grand Canyon in Amerika. Het was indrukwekkend om te zien. In Ai-Ais konden we goed zien hoeveel regen er was gevallen want er was veel water in de canyon en heel veel groene bomen. De omgeving hier was schitterend met veel rode bergen, geel gras en zand. Ook hebben we de zeldzame Hartmans zebra's hier gezien. Na de Fish river canyon zijn we doorgereden naar Aus. Dit plaatsje ligt letterlijk in the middle of no where met een prachtige natuur. Hier hebben we een dag gewandeld in de woestijn en de omringende bergen. Ook hebben we hier de zeldzame desert horses gezien. Dit zjn de enige paarden in de wereld die dagen zonder water kunnen. Hoewel ik geen fan ben van paarden, was het wel grappig om ze te zien. Ik ben niet ziek van ze geworden. Na Aus zijn we naar het Namib-Naukluft N.P gereden. Dit was een lange rit over een zeer slechte weg. We hebben meerder keren rivieren moeten doorkruizen. Na een lange rit kwamen we aan bij onze campsite in Naukluft gebergte. Hier hebben we voor het eerst onze tent opgezet en zijn we na onze pasta smack vroeg gaan slapen want de volgende dag zouden we de 7 uur durende Waterkloof trail gaan lopen. 's nachts heeft heel hard geregend, geomweerd en sloeg de bliksem in naast onze tent. Ik heb geen oog dicht gedaan. "s ochtends bij het opstaan was alles in blubber veranderd, de boom naast onze tent was afgebroken en het bankje verwoest. We hebben geluk gehad. Helaas bleek ook nu weer dat kamperen en ik niet voor elkaar gemaakt zijn. We zijn toch gaan lopen maar door de extreme bewolking en regen viel de wandeling erg tegen. Doordat het aan het einde van de dag nog harder ging regenen heeft Michel in de regen rijst gekookt en hebben we dit in de auto opgegeten. Wat is kamperen toch leuk en romantisch...het is blijkbaar niet voor mij weggelegd. We zijn nu zo'n 10 dagen in Namibie en normaal gesproken zou het droog en warm moeten zijn. Wij hebben tot nu toe nog elke dag regen gehad.
Vervolgens zijn we naar Sossusvlei gereden waar we 2 nachten in Sesriem hebben gekampeerd. De woestijn is hier echt prachtig met zijn meters hoge duinen. Wij vonden het het meest indrukwekkende park tot nu toe. We hebben 2 volle dagen besteed aan verkennen van dit park met zijn vele duinen. We hebben Dune 45 beklommmen waar we zowel de zonsopkomst als zonsondergang hebben gezien. Verder hebben we de duinen van Sossusvlei beklommen waar ze uitzicht hadden over een groene oase met een groot groen meer, vele gele bloemetjes en groene bomen. Dit is heel bijzonder omdat het hier nooit regent en het dus ook nooit groen is. Death vlei was helemaal bizar mooi. Je loopt in het rode zand over de duinen en dan zie je opeens een witte oase met alleen maar dode bomen. Erg bijzonder. Hierna zijn we via Solitaire naar Swakopmund gereden alwaar het wederom regent en koud is (15 graden). We hebben vandaag een tour gedaan om de little 5 (gecko's, sidewinder snakes, lizards, spiders, chameleons) in the desert te vinden. We hebben ze gezien en dat was indrukwekkend. Dus mam, bedankt voor de tip!
Morgen ga ik sandboarden en neemt Michel een dagje voor zichzelf.

groetjes
Eveline & Michel

• 24 April 2011 - 20:28

Margriet:

Hoi lieverds,
    fijn dat jullie genieten,jammer van het weer maar dat komt vast wel weer goed.
    geniet,pas goed op elkaar,
    dikke kus
    mam

• 24 April 2011 - 21:23

Folkert Folkerts:

Hoi Wereldreizigers,
    Nog geen lekke band gehad?
    Hoe staat het met de ruggen en de nieren?
    Kamperen en de wasbord wegen in Namibie passen bij elkaar.
    jullie hebben Namibie gezien, zoals weinig toeristen het hebben gezien. nl groen en meestal is het geel.
    Dit is niet meer genieten, maar afzien.
    Veel bewondering heb ik voor dit spartaanse leven.
    liefs
    paps

• 25 April 2011 - 10:41

Joke:

Het kan dan wel regenen en koud zijn, het is wel heel bijzonder om dit land zo groen en in bloei te zien. Ga nog eens terug in de droge periode als jullie met pensioen zijn, huur zo'n mooie lodge en geniet dan van een heel ander Namibie!
    Bedenk dat dit nu heel speciaal is en aan alle regen komt een einde.
    Veel liefs, mam

• 25 April 2011 - 20:13

Marieke:

Oooh Eef...van alle nachtjes kamperen was er maar één een regelrechte ramp...dat valt toch hartstikke mee?! ;-) Maar wat een heerlijke avonturen weer. Superleuk dat je ons steeds op de hoogte houdt! Enjoy!

Take care,
    Marieke

• 08 Mei 2011 - 21:11

Anja :

Hallo Eveline,

Wat een reisverhaal!
    Als ik je foto's zie ben ik ook even weg.
    Heerlijk zoveel natuur en variatie.
    En die ontberingen zijn straks de leuke verhalen.
    Veel plezier en mooie avonturen samen.
    Anja (van PsyQ)